Nem csupán fekvése miatt hordoz fontos jelentést a ház: mindenfajta ősi mítoszban, hiedelemvilágban de még a pszichológiában is lényeges a kép. A ház sokféle mítoszban a világ közepe, a világmindenség képmása. Pincéje az alvilágot, közbülső szintjei az emberek, a padlás az égiek birodalmát jelképei.
Világszerte, a legkülönbözőbb kultúrákban emelkednek olyan különleges épületek - valójába a templomhoz állnak közel -, amelyek ezt még inkább hangsúlyozzák. Ilyenek például a Kelet-Ázsiában vagy Indonéziában a város közepén, egymást keresztező utak metszéspontjában álló közösségi épületek. A sziú indiánok napüdvözlő táncának színhelye kerek sátor, akár egy jurta, közepén oszloppal, a világmindenség tengelyével. Kínában ezek a fontos közösségi épületek négyszögletesek, négy főbejárattal, amelyek mindegyike kapcsolódik égtájának eleméhez és színéhez. Középütt a föld elem jelképeként emelkedik az oszlop.
De gondoljatok akár a népi építészetre: a régi mesterek pontosan meghatározták, merre nyíljon a ház ablaka-ajtaja. Ennek persze nem csupán azért volt jelentősége, hogy távol tartsák az ártó szellemeket, hanem gyakorlati oka is volt: a nap járásának megfelelően tájolták a házat, hogy minél több világosság szűrődjön be, mégis hűvös maradjon.
Számos keleti vallás, így például a taoizmus az emberi testet is palotának vagy háznak tekintette. A buddhizmusban általános elképzelés, hogy az emberi test a lélek háza. Érdekességként érdemes azt is megfigyelnünk, hogy a széttárt karú szétterpesztett lábú ember köré akár ötágú csillagot is rajzolhatunk. A pince, a közbülső szintek és a padlás a lélek különböző állapotait írják le. A pince az öntudatlan, alvó lélek képe, a padlás pedig a szellemi felemelkedést szimbolizálja.
A lélektanban a házról szóló álmoknak különféle jelentése van a szerint, milyen helyiségekben játszódik az álom. A ház külseje ez az ember álarca vagy kifelé mutatott képe. A tető a fej, az agy és a szellem. A belső emeletek az ösztönök világából való felemelkedést mutatják. A házon belüli mozgás is jelentést hordoz. Ha fölfelé vagy lefelé haladunk a szintek között, ez a fejlődésben a felemelkedés vagy a hanyatlás, a szellemi vagy az anyagi világhoz való közeledés jelképe lehet.
Egyáltalán nem véletlen az sem, hogy a házat éppen három nővér birtokolja. Ugyanis mindemellett a női erőhöz kötődő jelkép, amely az anya, a menedék, a védelem fogalmával társul. Mindezekből érthető, hogy a padlás a ház legfontosabb része a Bűbájos Boszorkák című sorozatban. Tudjuk, hogy a boszik itt találják meg az Árnyak könyvét, a nemzedékek óta vezetett, kézzel írott kötetet, amely a családi bűbájok gyűjteménye. A padlás különleges erővel bír, hiszen itt kell védelmezni a könyvet.